Erhvervsområderne i Fredensborg Kommune er karakteriseret ved primært at rumme mindre og mellemstore virksomheder med en blandet sammensætning af brancher inden for f.eks. engroshandel, kontor- og serviceerhverv, lager-, håndværks- og værkstedsvirksomhed samt lettere industri- og produktionsvirksomhed. Den brede profil af virksomheder medvirker til, at mange forskellige typer virksomheder gerne vil investere i kommunen. I kommuneplanen udlægges 23 erhvervsområder fordelt i de fire byområder og 2 i landområdet.
Områder til erhvervsformål fremgår af retningslinjekortet.
- Nye erhvervsvirksomheder skal som hovedregel etableres i byzone i områder, der er planlagt til erhvervsformål.
Se endvidere afsnittet Stationsnærhed ved etablering af større kontor- og serviceerhverv og beskæftigelsesintensive produktionserhverv.
- Der kan etableres håndværks- og industrivirksomhed, mindre butikker (op til 250 m2), liberale erhverv, forenings- og fritidsformål samt lager- og kontorformål i overflødiggjorte bygninger. Det er en betingelse, at de overflødiggjorte bygninger er af rimelig standard, der ikke nødvendiggør omfattende istandsættelser eller om-/tilbygninger.
- Eksisterende mindre virksomheder etableret i overflødiggjorte bygninger kan udvides i begrænset omfang, hvis det kan ske uden at væsentlige naturmæssige, kulturhistoriske, rekreative, miljømæssige eller landbrugsmæssige interesser tilsidesættes. Der skal endvidere tages hensyn til trafikbetjeningen og parkeringsmulighederne.
Virksomheder med særlige beliggenhedskrav fremgår af retningslinjekortet.
- Hvor det miljømæssigt eller ved tekniske foranstaltninger ikke er muligt at indpasse erhvervsvirksomheder eller enkeltanlæg i almindelige erhvervsområder eller byområder, skal disse placeres i landområdet. Placering af sådanne virksomheder må dog ikke ske i områder, hvor der kan opstå konflikt med andre væsentlige planmæssige interesser (herunder kulturhistoriske, natur– og landskabsmæssige mv.), med mindre særlige forhold eller overordnede hensyn taler herfor. Desuden skal virksomheden overholde Miljøstyrelsens vejledende regler om støj samt grænseværdier for lugt, støv og anden luftforurening.
- Der må ikke udlægges arealer således, at afstanden mellem områder med forureningsfølsom arealanvendelse og nedennævnte affaldsanlæg bliver mindre end de anførte, med mindre det ved undersøgelser godtgøres, at der ikke er miljømæssige gener forbundet hermed. De vejledende minimumsafstande stammer fra Håndbog for Miljø og Planlægning 1991.
Affaldsanlæg | Vejledende minimumsafstande (meter) |
---|---|
Deponeringsanlæg | 500 |
Biogasanlæg | 500 |
Nedknusningsanlæg | 500 |
Rigionale komposteringsanlæg for haveaffald | 500 |
Komposteringsanlæg for andet end haveaffald | 500 |
Komposteringsanlæg for haveanfald | 300 |
Affaldsforbrændingsanlæg | 150 |
Slamforbrændingsanlæg | 150 |
Slammineraliseringsanlæg | 100 |
Slamtørringsanlæg | 100 |
- Anlæg, som modtager, behandler, omlaster eller deponerer forurenet overskudsjord, må ikke lokaliseres i områder, hvor der kan opstå konflikt med andre væsentlige planmæssige interesser, med mindre særlige forhold eller overordnede hensyn taler herfor. Se endvidere afsnittet Grundvand, herunder grundvandstruende virksomheder og anlæg.
- Der er udlagt et areal til deponeringsanlæg (herunder også affaldshåndteringsaktiviteter) ved Toelt losseplads, jf. retningslinjekort.
Områder til Produktionserhverv / Transport- og Logistikerhverv fremgår af retningslinjekortet.
- Der er udlagt areal til transport- og logistikerhverv ved Teglbuen i Nivå. Området er beliggende indenfor OSD og indvindingsoplande. I den videre planlægning for området skal der foretages en nærmere vurdering af planmæssige foranstaltninger til beskyttelse af grundvandet.
- Ved udlæg af nye områder til støjfølsom anvendelse (boliger, rekreative områder mv.) skal der sikres tilstrækkelig afstand til eksisterende eller planlagte støjende anlæg (erhvervsområder, infrastruktur, støjende fritidsaktiviteter m.v.). Hvis Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser ikke kan sikres ved tilstrækkelig afstand, skal der i forbindelse med planlægning af konkrete projekter tages høje for etablering af støjbegrænsende foranstaltninger.
- Ved udlæg af nye områder til miljøfølsom anvendelse (boliger, institutioner, kontorer, rekreative formål m.v.) skal der sikres tilstrækkelig afstand til eksisterende eller planlagte luftforurenende anlæg (erhvervsområder, husdyrbrug m.v.). Hvis Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier ikke kan sikres ved tilstrækkelig afstand, skal der i forbindelse med planlægning af konkrete projekter tages højde for etablering af afværgeforanstaltninger, som f.eks. områdets udformning, bebyggelsens højde eller placering.
- Ved lokalplanlægning for erhvervsområder og enkeltanlæg skal det sikres:
- At der tages hensyn til anvendelsen af tilstødende områders nuværende og fremtidige anvendelse.
- At miljøhensynene fremgår klart og er forudsigelige for såvel virksomheder som omboende.
- At den i området forekommende virksomhedsstøj og forurening med støv, lugt og anden luftforurening ikke overstiger Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier.
De vejledende minimumsafstande for virksomheder til områder med forureningsfølsom anvendelse, er angivet efter virksomhedsklassificering (miljøklasse 1-7), afhængig af den enkelte virksomheds miljøbelastning jf. Håndbog for Miljø og Planlægning 1991.
Miljøklasser | Vejledende minimumsafstande (meter) |
---|---|
Klasse 1 | 0 |
Klasse 2 | 20 |
Klasse 3 | 50 |
Klasse 4 | 100 |
Klasse 5 | 150 |
Klasse 6 | 300 |
Klasse 7 | 500 |
De enkelte erhvervsområders miljøklasser fremgår af de enkelte områders rammebestemmelser samt af retningslinjekortet.
OSD, IOL, BNBO og IO fremgår af retningslinjekortet.
- I Områder med Særlige Drikkevandsinteresser (OSD), indvindingsoplande til almene vandforsyninger (IOL), boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) til almene vandforsyninger og indsatsområder for grundvandsbeskyttelse (IO) gælder særlige bestemmelser for placering af virksomheder og anlæg der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet. Se endvidere afsnit om Grundvand.
- For enkeltområder udlagt til erhverv gælder, at der ikke kan etableres detailhandelsbutikker (herunder henregnes også showrooms, lagersalg, engroshandel mv. hvorfra der er direkte salg til private). Dog kan der i ubetydeligt omfang, i tilknytning til den enkelte virksomhed, tillades lagersalg af virksomhedens produkter til private
- Arealkrævende publikumsorienterede serviceerhverv såsom crossfitcentre, padel tennis o.l. kan som udgangspunkt etableres i eksisterende lagerbygninger eller andre bygninger, som er egnet hertil. Det er en forudsætning, at det kan ske uden væsentlig gene for omkringliggende erhverv.
Fitnesscentre, dansestudier o.l. bymæssige publikumsorienterede serviceerhverv skal som udgangspunkt placeres i det stationsnære byområde.
Formål med retningslinjerne
Retningslinjerne gælder for placering af nye virksomheder og anlæg samt for udvidelse af eksisterende.
Retningslinjerne for virksomheder og enkeltanlæg skal sikre, at der sker en hensigtsmæssig planlægning, som tager højde for de samfundsmæssige interesser i anvendelsen af det åbne land og byområderne herunder beskyttelsesmæssige og miljømæssige forhold.
Typiske gener fra virksomheder og enkeltanlæg er støj, lugt og støvgener samt anden luftforurening. Disse gener kan let give anledning til konflikter særligt i forhold til beboelse. Der er derfor brug for retningslinjer, som regulerer placeringen af virksomheder, og enkeltanlæg, og som kan sikre, at der kan etableres tilstrækkelig behandlingskapacitet til affald fra erhverv og husholdninger.
Erhvervsområder
I Kommuneplan 2021 er der udlagt 23 erhvervsområder fordelt i de fire byområder og 2 i landområdet. Heraf er 4 erhvervsområder udlagt med mulighed for butikker til særligt pladskrævende varer. Erhvervsområder med mulighed for butikker til særligt pladskrævende varer fremgår af afsnittet Centerstruktur. Derudover er der udlagt 7 områder til blandet bolig og erhverv.
Erhvervsområder og områder til blandet bolig og erhverv er alle opdelt og zoneret i miljøklasser, jf. Håndbog for Miljø og Planlægning 1991. Der er i Fredensborg Kommune erhvervsarealer inden for miljøklasse 1 til 6, hvoraf hovedparten er inden for miljøklasse 1-4.
Erhvervsområderne er stort set udbygget, men øget fortætning er i en hvis udstrækning mulig. Erhvervsområderne er generelt placeret tæt på boligområder eller områder til blandet bolig- og erhverv. Generelt er erhvervsområderne velfungerende og godt tilpasset omgivelserne, hvor zonering i miljøklasser sikre en hensigtsmæssig placering af virksomheder i forhold til drifts- og udviklingsmuligheder og hensynet til omkringliggende byområder.
Mulighederne for nyudlæg af erhvervsarealer er begrænset af bl.a. fingerplanen og regler for udlæg af ny byzone. Der er siden 1997 ikke udlagt nye områder til erhverv i kommuneplanlægningen. Fredensborg Kommuneplan 2021 udlægger i henhold til mulighederne givet med Fingerplan 2019 et nyt erhvervsområde til transport- og distributionserhverv ved Teglbuen i Nivå.
Produktionserhverv
Det er et overordnet nationalt hensyn at sikre vækst og erhvervsudvikling, herunder at undgå skærpede miljøkrav og hermed sikre produktionsvirksomheders drift- og vækstbetingelser. Der skal derfor i kommuneplanen tages stilling til, om der er områder, som skal forbeholdes produktionsvirksomheder, herunder transport- og logistikerhverv. Kommunen har også pligt til at tage særlige hensyn til virksomheder af national interesse; dvs. virksomheder som i kraft af sin størrelse eller sin produktion ikke alene har betydning for lokalsamfundet og kommunen. Ved udpegning af et område forbeholdt produktionsvirksomheder skal området fremadrettet friholdes for anvendelse uden tilknytning til produktionsvirksomheder. Dog kan andre eksisterende lovlige virksomheder fortsætte.
Fredensborg kommune rummer ingen produktionsvirksomheder af national interesse.
Ud fra en samlet vurdering af kommunens erhvervsområder og et ønske om at bevare fleksibiliteten i områdernes fremtidige anvendelsesmuligheder, til en bredere vifte af virksomhedstyper, udpeges der ikke områder forbeholdt produktionsvirksomheder blandt de nuværende erhvervsområder.
Med Fingerplan 2019 blev et areal ved Teglbuen 1 i Nivå udtaget af grøn kile og udpeget som egnet lokaliseringsmulighed for transport- og logistikehverv. Udlæg af nyt erhvervsområde ved Teglbuen til transport- og logikstikerhverv indgik i kommunens Planstrategi 2032. Kommuneplan 2021 fastlægger på baggrund heraf konkrete kommuneplanrammer for erhvervsområdets anvendelse til transport- og logistikerhverv. Da området er beliggende i Område med Særlige Drikkevandsinteresser (OSD) og indvindingsoplande, er der som forudsætning for udlæg af nyt erhvervsområde til potentielt grundvandstruende aktiviteter gennemført en grundvandskortlægning. Grundvandskortlægningen indgår som bilag til kommuneplanen.
Der er ikke fastlagt konsekvensområde omkring det nye erhvervsområde ved Teglbuen til transport- og logistikerhverv. Området er beliggende ved Helsingørmotorvejen og et eksisterende erhvervsområder og område til blandet bolig og erhverv. Der er ingen byudviklingsinteresser i en afstand til området, som kan medføre miljøkonflikter. Som for kommunens øvrige erhvervsområder er der fastlagt miljøklasse for området.
Miljøklasser
Formålet med at opdele erhvervsområderne i miljøklasser er, at forebygge miljøproblemer ved en hensigtsmæssig placering af virksomheder. Miljøklasserne anvendes til en indledende vurdering af, hvilke typer virksomheder mv. der kan være plads til i et område forud for en nærmere miljøvurdering af den enkelte virksomhed.
For hver type virksomhed mv. er fastlagt en miljøklasse på baggrund af, hvor meget den erfaringsmæssigt påvirker omgivelserne. Der er betydelig variation i påvirkningerne fra virksomheder inden for en enkelt virksomhedstype. Derfor er miljøklassen fastsat som et interval, og der er mulighed for op- og nedklassificering ud fra en konkret vurdering af f.eks. virksomhedens indførelse af renere teknologi.
Miljøklasser
Klasse 1: Virksomheder og anlæg, som kun påvirker omgivelserne i ubetydelig grad, og således kan integreres med boliger.
Klasse 2: Virksomheder og anlæg, som kun påvirker omgivelserne i ringe grad, og som kan indplaceres i områder med boliger.
Klasse 3: Virksomheder og anlæg, som kun påvirker omgivelserne i mindre grad, og som bør placeres i erhvervs- eller industriområder evt. i randzonen, tættest ved forureningsfølsom anvendelse.
Klasse 4: Virksomheder og anlæg, som er noget belastende for omgivelserne, og derfor som hovedregel bør placeres i industriområder.
Klasse 5: Virksomheder og anlæg, som er ret belastende for omgivelserne, og som derfor skal placeres i industriområder.
Klasse 6: Virksomheder og anlæg, som er meget belastende for omgivelserne, og som derfor skal placeres i større industriområder, så den ønskede afstand i forhold til forureningsfølsomme naboer kan opnås.
Klasse 7: Virksomheder og anlæg, som er særligt belastende for omgivelserne, og derfor som hovedregel skal placeres i områder, indrettet til særligt miljøbelastende virksomhed.
Støj, lugt, støv og anden luftforurening
Støj er en særlig hyppig årsag til konflikt. Støjgener opstår, når støjende og støjfølsomme aktiviteter er placeret for tæt på hinanden. Miljøstyrelsen fastsætter vejledende grænseværdier for støjbelastningen fra bl.a. virksomheder og enkeltanlæg. Grænseværdierne skal sikre, at en overvejende del af befolkningen opfatter støjen som acceptabel, hvis grænseværdierne overholdes.
I relation til lugt, støv og anden luftforurening må der kun planlægges for boliger, institutioner, kontorer, rekreative anvendelser mv., på et areal eller i højden, hvis der gennem krav til bygningshøjder og placering kan sikres, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier kan overholdes.
Eksisterende virksomheder er sikrede mod skærpede støjgrænser, lugtgrænseværdier og krav til immissioner af støv i den periode, som en virksomheds miljøgodkendelse gælder. Derudover er de ikke generelt sikrede mod krav om yderligere foranstaltninger, hvis naboarealer inddrages til støjfølsom anvendelse. Derfor er der fastlagt retningslinjer, som sikrer, at områder til støjfølsom/miljøfølsom anvendelse ikke kan rykke tættere på eksisterende virksomheder, end at Miljøstyrelsens vejledende regler om støj, lugt, støv og anden luftforurening fra virksomheder og enkeltanlæg kan overholdes i de støjfølsomme områder (boliger, institutioner, kontorer, rekreative formål m.v.).
Turisme
Turisme er et væsentligt erhverv i Fredensborg Kommunen med høj turismerelateret beskæftigelse og omsætning. De store attraktioner Louisiana, Nivaagaards Malerisamling og Fredensborg Slot og Slotshave og overnatningsstederne som Fredensborg Store Kro, Fredensborg Vandrehjem og Nivå Camping samt havnene langs Øresund sammen med de mindre og mellemstore attraktioner som Falconergården, Ninnas Naturcafe, Sletten kro osv. tiltrækker både den internationale turist i København og familien på udflugt fra sit sommerhus i Nordsjælland.
Turismen i Fredensborg Kommune varetages af VisitNordsjælland, som kommunen er medstifter af. Kommunen indgår desuden i Nationalparken Kongernes Nordsjælland med Fredensborg Slot og Slotshave og Esrum Sø. I hver af de fem kommuner som har et ben i nationalparken etableres der en formidlingsindgang. ”Under Kronen” der ligger central i forhold til slottet og Esrum Sø og Sørup på hjørnet mellem Slotsgade og Jernbanegade i Fredensborg er en hensigtsmæssig indgang til nationalparken i Fredensborg Kommune.
Den videre planlægning
Den mere detaljerede planlægning i forhold til at sikre at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj, lugt, støv og anden luftforurening overholdes ved placering af nye virksomheder og enkeltanlæg, eller ved etablering af nye boligområder i nærhed til disse, sker i lokalplanlægningen.
Forureningstruende virksomheder og anlæg
Ved fremtidig planlægning af nye erhvervsområder eller ved ændring af arealanvendelsen af eksisterende områder i OSD og indvindingsoplande til almene vandforsyninger, skal kommunen tage højde for beskyttelse af grundvandet.
Første gang der planlægges for virksomheder og anlæg der udgør en fare for forurening af grundvandet i OSD og indvindingsoplande, skal der udarbejdes en grundvandredegørelse. Grundvandsredegørelsen skal fremgå af kommuneplanen/-tillægget og skal omfatte alle kommunens OSD og indvindingsoplande. Da kommunen ikke tidligere har udlagt nye arealer til potentielt grundvandstruende aktiviteter, er der ikke tidligere udarbejdet en grundvandskortlægning. Som forudsætning for nyudlæg af erhvervsområdet ved Teglbuen er der derfor udarbejdet en grundvandskortlægning. Se endvidere afsnittet Grundvand. Ved evt. fremtidige nyudlæg af arealer til grundvandstruende aktiviteter skal der foretages en supplerende grundvandsredegørelse omhandlende det pågældende areal.
Den nærmere vurdering af planmæssige foranstaltninger til beskyttelse af grundvandet sker i lokalplanlægningen. I forbindelse med lokalplanlægningen, skal det vurderes, om der skal foretages en supplerende grundvandsredegørelse på baggrund af det konkrete projekt.
Virksomheder og enkeltanlæg med særlige beliggenhedskrav
Fredensborg Kommune samarbejder med Hørsholm, Allerød og Rudersdal og Helsingør kommuner om det fælles affaldsselskab Nordfors. Nordfors driver forbrændings- og deponeringsanlæg i kommunerne. Hvert sjette år udarbejder kommunerne og Nordfors en ny affaldsplan. Affaldsplanen opstiller bl.a. prognoser for kapacitetsbehovet for affaldshåndtering.
Hvis der viser sig behov for nye arealer til affaldsanlæg eller andre virksomheder eller enkeltanlæg med særlige beliggenhedskrav, kan det ske ved tillæg til kommuneplanen. Virksomheder og enkeltanlæg med særlige beliggenhedskrav vil i de fleste tilfælde være omfattet af VVM-reglerne i planloven. Ved planlægning for virksomheder og enkeltanlæg som er VVM-pligtige, skal der udarbejdes en VVM-redegørelse (vurdering af virkninger på miljøet) med tilhørende specifikke kommuneplanretningslinjer for det konkrete projekt.
Andre myndigheder
Bolig- og planstyrelsen
Miljøstyrelsen
Fingerplan 2019 er som landsplandirektiv bindende for kommunen, og staten spiller dermed en meget direkte rolle i lokalisering og nyudlæg af arealer til erhverv.
Lovgrundlag
Retningslinjerne vedrørende erhverv i landzone er fastsat i medfør af planlovens §§ 34-38 om landzoneadministration.
Retningslinjerne for virksomheder med særlige beliggenhedskrav er fastsat i medfør af planlovens §.11a, stk. 1, nr. 6.
Retningslinjerne vedrørende støj, lugt, støv og anden luftforurening er fastsat i medfør af planlovens § 11a, stk. 1, nr. 7 og 8.
Retningslinjer vedr. planlægning for erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder er fastsat i medfør af planlovens §11a, stk.1, nr. 23 og 24.