Stier
Kommunens stinet består af stier med trafikale funktioner og stier med rekreative funktioner. Stier med trafikale funktioner består dels af overordnede forbindelser mellem byerne, togstationer, skoler, uddannelsessteder, butiksområder større boligområder m.v. og dels af lokale stier, som leder fra boligområderne til de overordnede rekreative stier og mellem boligområderne. De rekreative stier giver forbindelse til skov- og naturområder.
- I planlægningen skal trafikstier indarbejdes, og der skal sikres sammenhæng mellem trafikstier, lokalstier og regionale rekreative stier. Ved ombygning og udbygning af stinettet skal der særligt være fokus på:
- Skoleveje, forbindelsen mellem boliger og skole.
- Forbindelser mellem bolig og job/uddannelse, herunder supercykelstier.
- Tilgængelighed for gangbesværede m.fl.
- Trafiksikkerhed ved krydsende forbindelser.
- Adgang til den kollektive trafik.
- Tryghed på stinettet.
- Nye stier skal etableres ved bedst mulig indpasning i landskab og bymiljø, således at stiernes sikkerhed, sammenhæng og oplevelsesværdi tilgodeses.
Stinettet fremgår af retningslinjekortet.
- Strækninger, der er en del af det overordnede trafikstinet, skal være stier i eget tracé eller stier, der er tydeligt adskilt fra biltrafikken f.eks. ved hjælp af en græsrabat eller en kantsten. På strækninger med direkte kontakt til biltrafikken skal der være tydelig adskillelse mellem biler og cykler/gående.
- Trafik- og lokalstiernes belægning skal ved anlæg og efterfølgende vedligehold være jævn og egnet til cykling.
- I byområder skal de overordnede trafikstier anlægges med belysning.
Stinettet fremgår af retningslinjekortet.
- Adgangsmulighederne skal søges forbedret både i kystkilerne og i landområdet i øvrigt, herunder i områder med bynær beliggenhed og i de dele af de udpegede beskyttelsesområder, som rummer særlige landskabs-, natur- og kulturværdier af væsentlig rekreativ betydning, og som kan tåle rekreativ benyttelse.
- Tidligere og eksisterende skole-, jagt-, kirke- og markstier o.lign. skal i muligt omfang bevares og reetableres. Rekreative stier kan anlægges eller bevares som trampede eller anden simpel udformning.
- Ved særligt heste- og rideintensive områder kan der anlægges ridestier i eget tracé.
Formål med retningslinjerne
Fredensborg Kommune ønsker at fremme miljøvenlige og sundhedsfremmende transportformer ved at gøre det attraktivt at bruge cykel og gang som transportformer. Det skal bl.a. ske ved at tage udgangspunkt i borgernes ønsker og behov til stinettet, så planlægningen bedst muligt understøtter borgernes valg af en sund og aktiv livsstil. Samtidig skal det ske ved bedre information og synliggørelse af stinettet, herunder rekreative og aktive friluftsmuligheder.
Kommunens mål med trafikstinettet er:
- At give pendlerne forskellige muligheder ved valg af transportmiddel
- At forbinde befolknings- og arbejdspladskoncentrationer og give god adgang til trafikterminaler.
- At trafikstierne skal have en standard, som giver de bedst mulige forhold for cyklisterne.
- At stiforbindelserne skal koordineres med nabokommunerne, så der ikke opstår ”missing links” ved kommunegrænserne.
Kommunens mål med det rekreative stinet er:
- At medvirke til realisering af et sammenhængende rekreativt stinet på tværs af kommunegrænser.
- At give adgang fra bysamfundene til det åbne land og til kysten.
- At de rekreative stier så vidt muligt skal forløbe i fredelige, grønne omgivelser.
- At medvirke til realisering af et differentieret stinet der også rummer ridning, mountainbike, rulleskøjter samt mulighed for bevægelseshandicappede og brugere med barnevogn mv.
Nuværende forhold
Stinettet er generelt veludbygget i den østlige del af kommunen, men der opleves betydelige forskelle på stinettet i de enkelte dele af kommunen. Stinettet bærer visse steder præg af nedslidning, og der mangler sammenhæng på tværs af kommunen. Herunder mangler blandt andet god stiforbindelse mellem Fredensborg og Kokkedal.
Den videre planlægning
Fredensborg Kommunes har udarbejdet en Mobilitets og Infrastrukturstrategi 2018-2029, som bredt behandler kommunens trafik, herunder gang, cykling, kollektiv transport og biltrafik. Planen indeholder en overordnet vision for kommunens infrastruktur, og behandler temaer som trafiksikkerhed, trængsel og hastighed. I planen opstilles desuden krav til de overordnede stier og stiruter i kommunen. Herunder skal der endvidere sikres trafiksikre løsninger for bløde trafikanter ved motorvejes tilslutningsanlæg.
Med udgangen af 2021 vil der blive udarbejdet en ny handlingsplan som skal være med til at realisere målene i strategien. Planen vil indeholde en række konkrete tiltag, som skal gennemføres i årene 2022-2025.
Fredensborg Kommune indgår desuden i tværkommunale samarbejder om udbygning af nettet af cykelstier, herunder blandt andet udbygning af nettet af Supercykelstier. Målet er at skabe et sammenhængende net på tværs af kommunale grænser, så pendlercyklisterne får den hurtigst mulige vej mellem bolig og arbejde eller studie.
Andre myndigheder
Staten (Vejdirektoratet) er vejmyndighed for Helsingørmotorvejen og Hillerødvejen/Helsingørvejen og står dermed for udbygning, anlæg og vedligeholdelse af disse veje og tilhørende stier. Fredensborg Kommune vil i dialog med Vejdirektoratet arbejde for forbedringer af stiforbindelser langs og på tværs af de statslige veje.
Lovgrundlag
Planloven
Vejlovgivningen
Naturbeskyttelsesloven