Jordbrug og Hestehold
Jordbrugserhverv er defineret som landbrug, skovbrug og gartneri. Landbruget har en central rolle i forvaltningen og benyttelsen af det åbne land. Det er landbrugsdriften, der i høj grad har skabt de landskabelige, kulturhistoriske og naturmæssige værdier, som planlægningen søger at beskytte og bevare. Det er også disse værdier, som landbrugsdriften i fremtiden bør medvirke til at sikre samtidig med den landbrugsmæssige drift.
Hensynet til at bevare landbrugsjord skal ske i samspil med varetagelsen af natur- og miljømæssige, landskabelige samt kulturhistoriske interesser, herunder kvaliteten og anvendelsen af vandet i vandløb og søer, sikring af drikkevandsinteresser, naturgenopretning og sikring af de beskyttede naturtyper.
Fredensborg Kommune har udpeget særligt værdifulde landbrugsområder. Hensigten er at sikre områder, hvor der fortsat er udviklingsmuligheder for de traditionelle jordbrugserhverv. Der er ikke udpeget områder til store husdyrbrug.
- Når landbrugsjord inddrages til byformål, tekniske og rekreative anlæg mv., skal der i videst muligt omfang tages hensyn til landbrugsmæssige forhold såsom de berørte ejendommes arrondering, investeringsniveau og størrelse samt mulighederne for jordfordeling.
- Det skal sikres, at der er en passende afstand mellem eksisterende landbrug og ny miljøfølsom anvendelse som f.eks. boliger og rekreative anlæg, så miljøkonflikter undgås både af hensyn til de nye boliger og rekreative anlæg, samt af hensyn til landbrugets produktionsvilkår.
- Inden for områder, herunder landbrugspligtige arealer, der er udpeget som potentielt egnet vådområde, kan der etableres vådområder for at reducere udvaskningen af næringsstoffer til vandmiljøet og forbedre naturkvaliteten i området. I de udpegede områder må der ikke meddeles tilladelse til byggeri, anlæg mv., som forhindrer, at vådområder kan genskabes. Se evt. afsnittet om Overfladevand og Lavbundsarealer.
- Der stilles ved landzonetilladelse (og byggetilladelse) til ridehaller og hestepensioner normalt vilkår om, at regnvand nedsives på egen grund.
- Der stilles ved landzonetilladelse til ridebaner og folde normalt vilkår om:
- At der ikke kan etableres udendørs belysning i tilknytning til banen.
- At regnvand nedsives på egen grund.
- At evt. hegning udføres som lette tråd- eller træhegn i naturfarver eller som levende hegn med hjemmehørende arter.
- Hvis en ridehal anvendes i forbindelse med stutteri, gives der som udgangspunkt landzonetilladelse til en ridehal med en ridebane på op til 20x60 meter.
Hvis en ridehal anvendes til en supplerende erhvervsaktivitet, f.eks. rideskole, ridecenter, træningscenter og hestepension, forudsætter det landzonetilladelse. Der kan efter nærmere vurdering gives landzonetilladelse til en ridehal med en ridebane på op til 20x60 meter.
Hvis en ridehal anvendes til privat brug og/eller mindre erhvervsaktivitet, f.eks. små stutterier med få heste, hestehold til privat brug eller mindre erhvervsmæssige formål, forudsætter det landzonetilladelse. Der kan kun i helt særlige tilfælde gives landzonetilladelse til en ridehal med en ridebane på op til 20x60 meter. En tilladelse vil bl.a. bero på en konkret afvejning ift. natur-, landskab-, og kulturværdier.
Fredensborg Kommune vurderer i hvert enkelt tilfælde om der er tale om stutteri, supplerende erhvervsaktivitet eller privat brug og/eller mindre erhvervsaktivitet.
- Der meddeles normalt landzonetilladelse til anlæg af nye ridebaner, såfremt ridebanen kan indpasses under hensyn til naboer, landsbymiljø, landskab, rekreative områder og naturområder.
- Der meddeles normalt landzonetilladelse til anlæg af nye ridebaner, såfremt ridebanen kan indpasses under hensyn til naboer, landsbymiljø, landskab, rekreative områder og naturområder.
- Der udpeges ikke lokaliseringsområder for store husdyrbrug.
- Nye driftsbygninger til landbrug skal placeres og udformes under hensyntagen til landskabelige, naturmæssige, miljømæssige og kulturhistoriske værdier, jf. sektorlovgivning og retningslinjer for disse temaer, samt i henhold til rammer for lokalplanlægning for jordbrugsområder.
- Landbrugets driftsbygninger tillades kun opført uden tilknytning til ejendommens eksisterende bygninger, hvis der foreligger en særlig begrundelse for at fravige dette udgangspunkt.
Særligt værdifulde landbrugsområder fremgår af retningslinjekortet.
- De særligt værdifulde landbrugsområder er områder, der er værdifulde for såvel planteavl, husdyrbrug samt frugt- og grøntsagsproduktion.
- De særligt værdifulde landbrugsområder skal søges opretholdt til landbrugsformål og landbrugsinteresserne skal prioriteres højt. Kun samfundsmæssige vigtige hensyn kan tilsidesætte arealernes fortsattes anvendelse til jordbrug, såsom hensynet til byudvikling, infrastrukturelle anlæg, miljøet, herunder vandmiljøet, til naturgrundlaget og naturgenopretning.
Formål med retningslinjerne
Særligt værdifulde landbrugsområder skal søges opretholdt til landbrugsformål og fastholdes som et hovedsageligt landbrugspræget åbent land. Natur- og miljøinteresser skal så vidt muligt tilgodeses i forbindelse med jordbrugsdriften. Med retningslinjerne søges yderligere at imødekomme professionelle hesteerhvervs behov for indendørs ridebaner, som lever op til internationale standarder og samtidig sikre kultur- og landskabsværdier.
Udviklingen i jordbrugsproduktionen
Set i et 50 årigt perspektiv er der sket store ændringer i landbrugsdriften i Fredensborg Kommune og resten af Nordsjælland. Store arealer er taget i brug til byformål og nærheden til hovedstaden har sat landbruget som erhverv under pres fra andre interesser. Det giver sig bl.a. udtryk i, at en betydelig del af landbrugsejendommene i Nordsjælland ejes af deltidslandmænd.
Den generelle nationale udvikling indenfor jordbrugserhvervet går mod større ejendomme og større driftsbygninger. I Fredensborg Kommune er der gennem de senere år ikke sket en sammenlægning af ejendomme som andre steder i landet. I stedet er de mange små landbrug bibeholdt og drives typisk som hel- eller deltidslandbrug med enten korn eller hestehold.
Fredensborg Kommune rummer ca. 330 landbrugsejendomme med over 2 ha jordtilliggende. Det giver tilsammen 5100 ha i hele kommunen. Heraf er ca. 80 ejendomme med erhvervsmæssigt dyrehold (over 3 dyreenheder/DE) inklusiv stutterier, rideskoler og hundepensioner. Af disse er ca. 80 % hestehold og resten er hovedsageligt kvæg- eller fårehold. Der er ingen svinehold i kommunen. De øvrige ejendomme omfatter landbrug med planteproduktion og ejendomme med mindre dyrehold (under 3 DE).
Samlet set rummer Fredensborg Kommune kun relativt få og mindre husdyrbrug. Egentlige store husdyrbrug findes ikke.
Fredensborg Kommune har anvendt Landbrugsstyrelsens Jordbrugsanalyser kombineret med landskabskarakteranalysen til at udpege de særligt værdifulde landbrugsområder.
Vurdering af mulighederne for indpasning af store husdyrbrug i Fredensborg kommune
Fredensborg Kommune rummer kun relativt få og mindre husdyrbrug. 80 % af kommunens dyrehold er hestehold og resten er hovedsageligt kvæg- eller fårehold. Der er ingen svinehold i kommunen.
Store husdyrbrug kan placeres inden for Område med Særlige Drikkevandsinteresser (herefter OSD), hvis der er vægtige planlægningsmæssige hensyn og der ikke findes alternative beliggenheder uden for OSD.
I forbindelse med statens kortlægning af grundvandet er der udpeget nitratfølsomme indvindingsområder (herefter NFI), og inden for disse områder er desuden udpeget indsatsområde (IO), hvor en særlig indsats er nødvendig for at opretholde en god grundvandskvalitet i forhold til nitrat.
Som udgangspunkt kan der ikke placeres store husdyrbrug inden for NFI eller IO, ved fravigelse skal der redegøres for, at en alternativ placering uden for NFI og IO er afvejet og ikke fundet mulig, at der er vægtige planlægningsmæssige hensyn til stede, og faren for forurening af grundvandet kan forebygges.
Store dele af Fredensborg Kommune (76 %) er udlagt til OSD, områdernes udstrækning kan ses på retningslinjekortet for Grundvand. Der er udpeget tre mindre arealer som NFI, hvor af to er udpeget som IO. I disse områder kan der ikke placeres store husdyrbrug.
Store husdyrbrug må forventes at bestå af store bygningsvolumener med industrikarakter og vil således i udgangspunktet være meget synlige i de landskaber hvor de placeres. Fredensborg Kommune har foretaget en landskabskarakterkortlægning og landområderne er inddelt i 11 områder, som fremgår af redegørelsen til afsnittet Landskab. Overordnet set består kommunens landskab af store kuperede dødis- og morænelandskaber, der omkranser et stort lavbundsområde, der via en markant ådal har kontakt til strandengene langs Øresund. I den sydvestlige del af kommunen findes et geologisk interesseområde med fladbakket dødislandskab. Det vurderes, at disse landskabstyper ikke er velegnede til indpasning af store husdyrbrug.
Store husdyrbrug bør ligge i nær tilknytning til den overordnede infrastruktur, således at tung trafik ikke ledes af små landeveje og gennem landsbyer i det åbne land. Fredensborg Kommunes overordnede trafikstruktur fremgår af retningslinjekort for Trafik. Arealerne nærmest Helsingørmotorvejen i den østlige del af kommunen er omfattet af Fingerplanens kystkiler samt transportkorridor og kan således ikke udlægges til lokalisering af store husdyrbrug. Arealerne langs Isterødvejen i den vestlige del af kommunen giver ikke mulighed for placering af store husdyrbrug uden samtidig at lede tung trafik gennem landsbyen Karlebo. Arealerne langs gennemfartsvejen A6 mellem Hillerød og Helsingør er omfattet af væsentlige landskabsværdier, der bl.a. rummer udsigtskiler til Esrum Sø og vurderes derfor ikke velegnede til placering af store husdyrbrug. Langs gennemfartsvejen Fredensborg Kongevej findes en langs række husmandsudstykninger og to landsbyer, hvilket vurderes at være vanskeligt foreneligt med afstandskrav i forbindelse med lokalisering af store husdyrbrug. De tværgående trafikveje vurderes ligeledes ikke at være egnet til tung trafik i forbindelse med store husdyrbrug.
Vurderingen af mulighederne for lokalisering af store husdyrbrug skal ses i sammenhæng med mulighederne for lokalisering af fælles biogasanlæg. Samlet set vurderer Fredensborg Kommune, at der lokalt i kommunen ikke er væsentlige planlægningsmæssige hensyn til stede, som begrunder en nærmere planlægning for lokalisering af store husdyrbrug, herunder retningslinjer.
Landbrugsarealer
Retningslinjerne for landbrugsarealer (særligt værdifulde landbrugsområder) skal sikre, at der ikke sker unødig inddragelse af god landbrugsjord til andre formål, herunder bymæssige formål, idet landbrugsjorden må betragtes som en begrænset ressource. Samtidig skal planlægningen søge at sikre landbrugserhvervets udviklingsmuligheder.
Landbrugsarealerne spiller en vigtig rolle i at sikre oplevelsen af landområdet, og det er derfor vigtigt at sikre at landbruget forbliver et aktivt produktionserhverv.
En fortsat dynamisk, bæredygtig og tilpasningsdygtig udvikling af landbruget forudsætter, at eksisterende, sammenhængende landbrugsområder så vidt muligt bevares og ikke splittes op af andre former for arealanvendelse. Byudvikling, tekniske anlæg, fritidsanlæg mv. bør således primært placeres i tilknytning til eksisterende byområder, således at den klare grænse mellem by og land bevares.
Lavbundsarealer, der kan genoprettes som vådområder
Som det fremgår af afsnittet Overfladevand og Lavbundsarealer skal kommuneplanen udpege lavbundsarealer i landområdet. De skal friholdes for byggeri og anlæg, der hindrer naturgenopretning. En del af lavbundsarealerne er tillige udpeget som potentielle områder, der kan genoprettes til vådområder. Genopretning af vådområder vil være et af de virkemidler, der kan anvendes for at forbedre miljøtilstanden og imødegå følgevirkninger af vandstandsstigninger og klimaforandringer.
Ridehaller, hestepensioner og ridebaner
Hestebaseret erhverv, f.eks. stutteri, hestepension og rideskoler er et stort erhverv i landområdet, hvor behovet for moderne ridehaller og ridebaner, som lever op til internationale standarder, indgår i den samlede afvejning af interesser ved den konkret planlægning. Derudover er der et betydeligt antal fritidslandbrug med hestehold til hobbypræget brug, hvor ønsket om ridehaller og ridehaller ligeledes er til stede.
Formålet med at opstille retningslinjer for ridehaller, ridebaner og hestepensioner er at nedfælde Fredensborg Kommunes praksis i forbindelse med administration af planlovens bestemmelser for landzonearealer.
I behandling af sager om ridehaller med ridebaner gælder forskellige regelsæt for forskellige typer hestebaseret erhverv. Der skelnes således mellem 3 typer: 1. Erhvervsmæssig stutteridrift (landbrugsmæssig virksomhed), 2. Supplerende erhvervsaktiviteter (ikke landbrugsmæssig virksomhed) og 3. Privat hestehold og mindre erhvervsaktiviteter (hobbyprægede aktiviteter).
Stutterier betragtes som en landbrugsmæssig virksomhed, når der som udgangspunkt er en professionel drift med 5-7 avlshopper, med avl af ca. 5-7 føl årligt.
Supplerende erhvervsaktiviteter omfatter rideskoler, ridecentre, træningscentre og hestepensioner. Sådanne erhverv hører naturligt hjemme i landområdet, men de betragtes i modsætning til stutterier ikke som landbrugsmæssig virksomhed.
Privat hestehold og mindre erhvervsaktiviteter dækker over få heste til privat brug og hesteavl i mindre skala (mindre end 5 avlshopper) o.lign. hobbyprægede aktiviteter.
Kommunens landområder er præget af mange landsbyer, små bakker og søer samt snoede landeveje. I et sådant landskab kan ridehaller og ridebaner virke meget dominerende. De kriterier som ligger til grund for en konkret vurdering i forbindelse med alle ansøgninger om ridehaller og ridebaner vil normalt være: planmæssige hensyn, landskabelige hensyn og hensyn til værdifulde bebyggelser og bymiljøer, hensyn til forhold på ejendommen, hensynet til jordbrugsdriften, samfundsmæssige hensyn samt andre relevante planlægningsmæssige hensyn.
Den videre planlægning
For alle ansøgninger om ridehaller - som ikke er erhvervsmæssigt nødvendigt for driften – gælder, at de forudsætter landzonetilladelse. Ansøgninger om større samlede anlæg kan endvidere være lokalplanpligtige.
Andre myndigheder
Landbrugsstyrelsen stiller data og jordbrugsanalyser til rådighed som grundlag for den kommunale planlægning. Landbrugsstyrelsen vejleder endvidere kommunerne i tvivlsspørgsmål, om hvorvidt en ny driftsbygning er erhvervsmæssigt nødvendig for driften af en landbrugsejendom.
Lovgrundlag
Planloven
Landbrugsloven
Husdyrloven
Naturbeskyttelsesloven
Miljøbeskyttelsesloven m.fl.
Fredensborg kommune har efter planloven ansvaret for at sikre varetagelsen af de jordbrugsmæssige interesser, herunder udpegningen og sikringen af særlig værdifulde landbrugsområder i kommuneplanen. Endvidere skal kommuneplanen fastlægge beliggenheden af arealer til lokalisering af driftsbygninger og driftsanlæg på store husdyrbrug.