Kollektiv trafik
Rygraden i det kollektive trafiksystem i Hovedstadsregionen er et sammenhængende regionalt system af høj kvalitet. Dette regionale net er domineret af trafikken til og fra København ad de radiale baner i byfingrene, men sikrer også muligheder for tværgående rejser.
Togbetjeningen består for Fredensborg Kommunes vedkommende af Kystbanens regionaltog/Øresundstog i den østlige del af kommunen og Lokalbanen mellem Hillerød og Helsingør i den nordvestlige del af kommunen.
Busbetjeningen består af et regionalt net, der giver betjening mellem de større byer herunder det særlige S-bus koncept, der er et produkt med høj rejsehastighed og hyppige afgange, hvor transportbehovet er størst, f.eks. på pendlerruter. Dette net er suppleret med et finmasket net af regionale og lokale busser.
- Den kollektive trafikplanlægning skal foretages i sammenhæng med den øvrige trafik- og arealplanlægning.
- Der skal tilstræbes korrespondance og gode skiftemuligheder mellem den kollektive trafik; herunder korte gåafstande.
- Ved planlægning af større bolig- og erhvervsområder skal der sikres tilslutning til det kollektive trafiknet.
Stationerne fremgår af retningslinjekortet.
- Kommunens centrale knudepunkter for den kollektive trafikbetjening:
- Kokkedal Station (knudepunktsstation af regional betydning, jf. fingerplanen - primært beliggende i Hørsholm Kommune)
- Humlebæk Station (Kystbanen)
- Nivå Station (Kystbanen)
- Fredensborg Station (Lokalbanen)
- Når der udlægges arealer til støjfølsom anvendelse, skal det sikres, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj og vibrationer fra jernbaner kan overholdes.
- Den kollektive bustrafik skal sikres god fremkommelighed i kommunen og til de større byer i regionen. Busbetjeningen i de fire centrale byområder planlægges fortsat at ske med en normal afstand på 400 meter mellem stoppesteder.
Formål med retningslinjerne
Fredensborg Kommunes overordnede mål for den kollektive trafikbetjening er at tilgodese borgernes og erhvervslivets behov for transport i et sammenhængende bus- og tognet.
Fredensborg Kommune prioriterer det højt, at sikre busbetjening, der giver forbindelse til togene, og at busbetjeningen afspejler behovet, kommunens struktur og binder byområderne sammen. Forholdene for kombinerede rejser, hvor flere transportmidler indgår, skal være de bedst mulige.
Den videre planlægning
Trafikstyrelsens Trafikplan for jernbanen 2012-2027 gælder for den statslige togtrafik. Staten har i 2021 vedtaget en plan for udviklingen af den statslige infrastruktur. I denne aftale er der afsat midler til en strategisk analyse af metrodrift på Kystbanen. I Movias Mobilitetsplan 2020 lægges der i Fredensborg Kommune op til et kvalitetsløft af stoppesteder og indførelse af fossilfrihed i busdriften. Kommunen prioriterer Fredensborg Station højest i vægtningen mellem stationernes ombygningsbehov. En fælles passageranalyse giver mulighed for, at Fredensborg Station udpeges som trafikknudepunkt og opprioriteres, som primær korrespondancelokalitet. Herudover prioriteres Kokkedal og Nivå stationer højest i forhold til at øge trygheden.
Udviklingen af de kollektive trafikanlæg og busbetjeningen fastsættes i Movias Mobilitetsplan og kommunens egen Mobilitets- og Infrastrukturplan. Der arbejdes med et flerstrenget system, der skal indeholde målrettede tilbud til de forskellige kundegrupper. Kommunen inddrager fortsat relevante interessenter i planlægningen.
Kommunen sigter mod en miljøvenlig busdrift, med en behovstilpasset fleksibel busbetjening som kombinerer udvidet brug af R-busser med lokale busser og brug af Flextur på tidspunkter og steder, hvor der ikke er andre kollektive tilbud, f.eks. udenfor myldretiderne og i landområderne.
I de kommende år vil der fortsat være fokus på stoppesteders indretning og tilgængelighed samt tilpasninger til kørselsbehovet, korrespondancer og tiltag, der gør den kollektive bustrafik mere attraktiv som transportform.
Nedenfor er vist togforbindelserne i Fredensborg Kommune, samt de buslinjer, der indgår i det strategiske net af busser, som har størst betydning for den regionale pendling.
Andre myndigheder
På samme måde som kommunen har bestillerrollen i forhold til den lokale bustrafik, har Trafikstyrelsen bestillerrollen for Kystbanen, og Region Hovedstaden har bestillerrollen for lokalbanerne og de regionale buslinjer.
Movia er trafikselskab for kommunerne og regionerne, hvad angår lokalbaner og den kollektive busbetjening. Indarbejdelse af krav om miljøvenlig teknologi og brug af incitamentsaftaler sker i samarbejdet med operatøren – primært i forbindelse med udbud.
Lovgrundlag
Planloven
Lov om trafikselskaber