Generelle rammer
Der fastsættes generelle rammebestemmelser for friareal og parkering, som omfatter hele kommunen.
I forbindelse med lokalplanlægning, nybyggeri, ændring af eksisterende bebyggelse, herunder ændret anvendelse, samt ved matrikulære ændringer skal der sikres tilstrækkeligt fri- og parkeringsareal i tilknytning til bebyggelsen.
Der stilles krav om, at der skal indrettes et minimumsareal til friareal set i forhold til bebyggelsens samlede etageareal. Tabellen angiver krav til friareal i forhold til etageareal angivet i procent.
Normen for friarealer fastsættes til følgende minimumsnorm
Anvendelse/ |
40-60 % |
60-100 % |
>100 % | Bymidter & Stationsnære områder |
Bolig | 100 | 50 | 30 | 25 |
Erhverv, kontor, service, kultur mm. |
15 | 10 | 10 | 5 |
Skoler
For grundskoler gælder, at opholdsarealerne som minimum skal udgøre 40 % af skolernes etageareal. Hvor der er mulighed for at anvende nærtliggende rekreative arealer som legepladser, parker og idrætsfaciliteter, kan kravet i særlige tilfælde fraviges på baggrund af en konkret vurdering.
Definition: Friarealer dækker typisk over grønne arealer, haver, visse udendørs befæstede arealer o.lign. I særlige tilfælde kan tagterrasser, altaner, overdækkede arealer, kantzoner, pladser, fælles gadearealer mf. indgå som friareal. Arealer som svalegange, parkering, tilkørselsarealer samt arealer til håndtering af affald indgår ikke som friareal. Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj skal overholdes på de primære opholdsarealer.
Parkeringsnorm fastsættes til følgende minimumsnorm
Anvendelse | Parkeringsnorm, antal pladser |
---|---|
Tæt/lav boliger | 2 pr. bolig |
Etageboliger | 2. pr. bolig |
Ungdomsboliger | 1. pr. bolig |
Detailhandel | 1:100 m2 etageareal |
Erhverv | 0,5:100 m2 etageareal |
Institutioner | 0,5 pr. ansat, samt et areal til kort parkeringsophold |
Skoler | 0,5 pr. elev og ansat |
Bestemmelser for etablering
- Cykelparkering skal etableres, hvor den er let tilgængelig for brugene.
- Cykelparkering skal etableres i umiddelbar nærhed til indgangspartier.
Parkeringsnormen for biler differentieres mellem en primær parkeringsnorm for hele kommunen, hvor der kan opnås reduktion inden for de stationsnære bymidter, samt en parkeringsnorm for de stationsnære kerneområder.
Parkeringsnorm fastsættes til følgende minimumsnorm:
Anvendelse |
Parkeringsnorm |
Stationsnære kerneområder |
---|---|---|
Åben/lav boliger | 2 pr. bolig | 1,5 pr. bolig |
Tæt/lav boliger | 1,5 pr. bolig | 1 pr. bolig |
Etageboliger | 1,5 pr. bolig | 0,75 pr. bolig |
Ældreboliger | 1 pr. bolig | 0,5 pr. bolig |
Ungdomsboliger | 0,25 pr. bolig | 0,20 pr. bolig |
Detailhandel | 1:25 m2 etagemeter | 1: 60 m2 etagemeter |
Erhverv | 1:50 m2 etagemeter | 1:70 m2 etagemeter |
Institutioner | 1: 50 m2 etagemeter | Beror på en konkret vurdering |
Reduktion i parkeringsnorm inden for stationsnære bymidter
Inden for de stationsnære bymidter Kokkedal, Nivå og Humlebæk kan der være mulighed for reduktion af parkeringsnormen. Denne mulighed skal vurderes i forhold til potentialet for dobbeltudnyttelse af parkeringspladser.
Gælder dobbeltudnyttelsen for flere ejendomme skal der tinglyses aftale om dobbeltudnyttelse.
Der kan maksimalt opnås følgende reduktionsfaktor ved dobbeltudnyttelse:
Boliger & Detailhandel | Boliger & Erhverv | Erhverv & Detailhandel |
---|---|---|
20 % | 30 % | 20 % |
Bestemmelser for etablering
- Parkeringspladser skal etableres på egen grund. Efter konkret vurdering kan det i lokalplaner tillades, at en andel af parkeringsdækningen finder sted i kvarteret.
- Der kan i lokalplaner stilles krav om, at en andel af parkeringspladserne etableres med eller forberedes for el-ladestandere.