De danske kyster er noget særligt. Det er derfor af national interesse, at kysterne bevares, så de fortsat kan udgøre landskabelige helheder med en høj naturværdi og rekreativ værdi. Kystkilerne udgør en stor del af kystnærhedszonen og er en del af hovedstadsområdets grønne kiler, hvor hovedformålet er at tilgodese behovet for det almene friluftsliv, hvor mulighederne for offentlig adgang og ophold har højeste prioritet.
Kystkilerne fremgår af retningslinjekortet.
- Kystkilerne udpeges til overvejende almen, ikke bymæssig rekreativ anvendelse med mulighed for landbrugsmæssig anvendelse. I forbindelse med planlægning skal der lægges særlig vægt på at sikre kystkilernes almene rekreative formål.
- Kystkilernes skal friholdes for yderligere anlæg og bebyggelse, erhverv og andre bymæssige formål.
Der kan undtagelsesvis ske udvidelser af eksisterende friluftanlæg, herunder grønne støttepunkter, og kulturinstitutioner, som allerede er placeret i kystkilerne, samt etableres anlæg til klimatilpasning, forudsat at det ikke forringer og i videst muligt omfang styrker natur og vilkår for friluftsliv.
Kystnærhedszone fremgår af retningslinjekortet.
- Hovedstadsregionens kystområder skal søges friholdt for bebyggelse og anlæg, der ikke er afhængige af kystnærhed. I en 3 km kystnærhedszone må der kun planlægges for anlæg i landzone, såfremt der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering.
- For planlægningen i kystnærhedszonen gælder:
- At der kun må inddrages nye arealer i byzone og planlægges for anlæg i landzone, såfremt der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering.
- At der bortset fra trafikhavneanlæg og andre overordnede infrastrukturanlæg kun i ganske særlige tilfælde kan planlægges for bebyggelse og anlæg på land, som forudsætter inddragelse af arealer på søterritoriet eller særlig kystbeskyttelse.
- At nye sommerhusområder ikke må udlægges, og at eksisterende sommerhusområder skal fastholdes til ferieformål.
- At ferie- og fritidsanlæg skal lokaliseres efter sammenhængende turistpolitiske overvejelser og kun i forbindelse med eksisterende bysamfund eller større ferie- og fritidsbebyggelser.
- At offentlighedens adgang til kysten skal sikres og udbygges.
- At det ved opførelse af erstatningsbyggeri og nybyggeri i kystnærhedszonen bør vurderes, hvordan byggeriet er placeret i forhold til risikoen for oversvømmelse og/eller erosion fra havet.
Formål med retningslinjerne
Kystkiler – regionale friluftsområder
Den regionale planlægning for kystkilerne
Kystkilernes anvendelse
Areal- og bygningskrævende fritidsanlæg i kystkilerne
Kystnærhedszonen
Den fremtidige udvikling i kystnærhedszonen
Planlægningsmæssig begrundelse
Funktionel begrundelse
Områder der friholdes for bebyggelse
Kystnærhedszonen i Fredensborg
- Kystkilen ved Kellerisfredningen og Gl. Humlebæk Fiskerleje
- Humlebæk og kystskrænterne langs Gl. Strandvej
- Kystkilen ved Lave Skov og Gl. Strandvej
- Nivå og strandengene ved Nivå Havn
- Kystkilen ved Nivådal-fredningen
- Kokkedal og Mikkelborg Strandpark
Kendetegnende for den samlede strækning er, at der i høj grad er planlagt for hele zonen, enten i form af byzonearealer eller i form af kystkiler og store fredede arealer. Store dele af kommunens kyststrækning er omfattet af naturbeskyttelseslovens strandbeskyttelseslinje.
- Ved Babylone skov nord for Humlebæk ligger de gamle fiskerhuse på Gl. Strandvej næsten helt ud til kysten. Strækningen er omfattet af Kellerisfredningen, der bl.a. skal sikre en landskabelig forbindelse mellem fiskerlejet ved kysten og herregårdslandskabet ved Krogerup.
- I Humlebæk er der på Gl. Strandvej bygget helt ud til de markante kystskrænter. Strandbeskyttelseslinjen er ophævet på store dele af strækningen og gælder således kun på de offentligt tilgængelige strandarealer.
- Ved Lave skov syd for Humlebæk ligger bebyggelserne langs Gl. Strandvej helt ud til kysten. Dette område er den af kystkilerne, der er mindst reguleret i forhold til anvendelsesmulighederne, og store dele af denne kystkile er udlagt til skovrejsningsareal.
- Ved Nivå er de store strandengsarealer såvel omfattet af strandbeskyttelseslinjen som Nivå-fredningen. Sammen med de tidligere lergrave udgør denne del af kystkilen et karakteristisk, meget åbent og naturpræget område med spredte enklaver af bebyggelser.
- Umiddelbart syd for Nivå åbner landskabet sig helt op med den åbne kyststrækning i kystkilen ved Nivå-bugten. Dette sted er det eneste sted på kommunens kyststrækning, hvor landzonen reelt hænger sammen med kystlandskabet, hvilket gør området særdeles sårbart overfor visuelle ændringer. De store strandengsarealer omfattet af strandbeskyttelseslinjen og store dele af kystkilen er omfattet af Nivå-fredningen
- Ved Mikkelborg i den sydligste ende af kommunens kyststrækning er der bygget helt ud til strandkanten, og kun den offentlige strandpark er omfattet af strandbeskyttelseslinjen.
Den videre planlægning
Fredensborg Kommune, Fredensborg Forsyning og Norfors ønsker gennem et partnerskab, at udvikle en moderne klima- og miljøpark på Vandtårnsvej med grønne løsninger på borgernes forsyningsudfordringer. Vandtårnsvej er beliggende i kystkile, hvorfor projektet vil forudsætte godkendelse af Bolig- og Planstyrelsen.
Andre myndigheder
Bolig- og Planstyrelsen varetager de statslige interesser i forbindelse med kystkilerne, der er udpeget i Fingerplan 2019.
Naturstyrelsen varetager statens interesser vedr. kystnærhedszonen og strandbeskyttelseslinjen. Kystdirektoratet varetager de interesser i kystnærhedszonen, der er omfattet af kystbeskyttelsesloven.
Lovgrundlag
Planloven
Fingerplan 2019
Planloven og Fingerplan 2019 skal sikre, at de udpegede kystkiler friholdes for bebyggelse og bymæssige fritidsanlæg. Fredensborg Kommune har efter planloven ansvaret for, at der i kommuneplanen udlægges arealer til såvel regionale som lokale friluftsformål, samt fastlægge retningslinjer for anvendelsen af disse områder.
Fredensborg Kommune har efter planloven ansvaret for i kommuneplanen at fastlægge retningslinjer, der friholder kystområderne for bebyggelse og anlæg, som ikke er afhængige af kystnærhed.